چرا فشارهای خارجی رو به افزایش است؟
محسن صنیعی (استاد دانشگاه)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- سیاست

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- اقتصاد
۷- فرهنگ و هنر
۸- صفحه آخر

2120
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید





رئیس پلیس راهور مطرح کرد؛

حلب به جای فولاد در بدنه خودروهای داخلی

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا ضمن انتقاد از بی توجهی برخی از دستگاه ها به وظایف خود در امر کاهش جانباختگان و آسیب دیدگان تصادفات رانندگی بار دیگر بر ضرورت افزایش ایمنی خودرو و جاده و همچنین اصلاح قوانین به منظور افزایش بازدارندگی آن تأکید کرد. به گزارش ایسنا، سردار کمال هادیانفر در نشست خبری دیروز خود گفت: حوزه پلیس راهور حوزه کاملا متفاوتی است که با جان مردم سروکار دارد. دیگر بخش ها و حوزه ها در کشور نیز مسئولیت‌های مهمی دارد؛ اما هیچ کدام به اندازه پلیس نیست که مستقیما بر جان مردم تمرکز داشته باشد. برای درک بهتر اهمیت این موضوع باید بگویم که در همین یک ساعتی که این جلسه برگزار شد دست کم دو نفر در جاده‌های ما و در تصادفات رانندگی کشته شدند و ۵۰ نفر نیز دچار مجروحیت شدند که از این تعداد دست کم ۲۰ نفرشان برای همیشه دارای معلولیت شدند. این آمار به هیچ عنوان پذیرفته شده نیست. هادیانفر ادامه داد: ۵۱ درصد از جانباختگان حوادث رانندگی در دم و در همان صحنه تصادفات جان خود را از دست می دهند که از این تعداد ۳۴ درصد سرنشین خودرو هستند. ۴۹ درصد نیز بعد از تصادف جان خود را از دست می دهند که در این میان ۴۳ درصد در بیمارستان و ۶ درصد در حین انتقال جان خود را از دست می دهند.
 نبود تجهیزات تشخیص خونریزی مغزی، در برخی بیمارستان‌ها
رئیس پلیس راهور فراجا ادامه داد: آمار ۴۳ درصدی مرگ آسیب دیدگان تصادفات در بیمارستان‌ها آمار بالایی است. متأسفانه در بسیاری از بیمارستان‌های ما ابزار و تجهیزات مربوط به تشخیص ضربه مغزی شدن یا خونریزی داخلی وجود ندارد. فرد به بیمارستان منتقل می شود، از او سوال می پرسند که آیا سردرد یا سرگیجه دارد یا خیر و ناگهان بعد از یک ساعت همین فرد در بیمارستان یا حتی در خانه و به دلیل خونریزی داخلی یا ضربه مغزی فوت می کند. لازم است به این موارد توجه ویژه‌ای شود و این تجهیزات و امکانات برای بیمارستان ها فراهم شود.
 چرا وزارت بهداشت هیچ کاری درباره تصادفات نکرده است؟
وی در ادامه از عملکرد وزارت بهداشت در مواجهه با تصادفات رانندگی انتقاد کرد و گفت: چرا وزارت بهداشت هیچ کاری با تصادفات ندارد، چرا هیچ گامی برنمی دارد. با سلام و صلوات که کار پیش نمی رود. من هم می توانم بایستم و تشکر کنم و بعد از پنج سال هم یک لوح تقدیر بگیرم و بروم اما ما فردا جواب مردم را چگونه می‌خواهیم بدهیم. چه جوابی در برابر آمار فوتی ها و جانباختگان خواهیم داشت. این ها موارد مهمی است که باید توجه کنیم. رئیس پلیس راهور فراجا افزود: معتقدم که با ساده ترین اقدام و حداقل منابع هم می توان از آمار جانباختگان و مصدومان حوادث رانندگی کم کنیم.
 در خودروهای داخلی از سه لایه حلب استفاده می شود
رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به هجمه هایی که بعد از انتقادات وی از کیفیت خودروها روانه وی شد، افزود:  برخی خودروسازها پیش ما می آیند و می گویند ۱۶۴ برنامه ایمنی و کیفیت داریم. من می گویم که برنامه روی کاغذ که به درد نمی خورد. در عمل چه کاری انجام داده اید. فقط در یک مورد ورق ماشین باید فولاد کم کربن باشد اما در خودروهای ما از حلب سه لایه استفاده می شود پس معلوم است که در این شرایط با یک تصادف ساده خودرو مچاله می شود و آتش می گیرد. آیا خودروسازان ما ایربک و تمرکز را درست کردند؟ فقط به تولید و تولید فکر می کنند تا از یک میلیون به سه میلیون برسند. باید به جان مردم هم اهمیت بدهند و جان مردم برایشان مهم باشد.
 کاهش جانباختگان تصادفات با واردات خودرو
وی با اشاره به واردات خودرو به کشور گفت: یک زمانی شنیدیم که قصد دارند خودرویی کمتر از ۱۰ هزار دلار هندی بیاورند. خب این چه کاری است اگر قرار باشد خودرو ناایمن هندی را وارد کنند همین تیبا و پراید خودمان هم بود دیگر. ما موافق واردات خودرو هستیم اما می گوییم واردات خودروی ایمن. در واردات باید کیفیت خودرو ارتقاء پیدا کند.
رئیس پلیس راهور فراجا افزود: زمانی که در سال ۸۵ واردات خودرو آزاد شد این موضوع تأثیر مستقیم بر خودروهای تولید داخل داشت و حتی کشته‌های ما نیز کاهش پیدا کرد.
 تست معاینه فنی با سیخ کباب!
وی به تعیین سن فرسودگی خودرو در قانون نیز اشاره کرد و گفت: قانون آمده و سن فرسودگی خودرو را مشخص کرده اما از آن طرف یک نفر رفته و در دیوان عدالت شکایت کرده که معاینه فنی باید معیار باشد. کدام معاینه فنی وقتی در همین اطراف تهران سیخ کباب را وارد اگزوز می کنند و مثلا با آن تست چهارگاز می گیرند من نمی توانم چشمم را روی این موارد ببندم. گاهی برخی از این شرکت‌های معاینه فنی ما را دعوت می کنند و می گویند از ما حمایت کنید. چه حمایتی باید بکنیم وقتی در طرف دیگر جان و ایمنی مردم وسط است. خب این ها را به خاطر پولش می‌گویند اما جان مردم مهمتر است. هادیانفر به آمار مرگ کودکان در حوادث رانندگی نیز اشاره کرد و گفت: ۱۸ درصد از فوتی‌های ما در تصادفات رانندگی کمتر از ۱۸ سال دارند. این ها چه گناهی کرده اند که باید آینده شان این طور تباه شود.